Isometrie heeft betrekking op (geometrische) vormen waarbij de afstand tussen punten wordt behouden.
Bij isometrie staan alle horizontale lijnen in een hoek van 30 graden. Isometrie is een manier om vormen te plaatsen zonder dat ze van grootte of vorm veranderen. Denk aan het verplaatsen van een object zonder eraan te trekken of te duwen, zodat het er precies hetzelfde uitziet, maar dan op een andere plek.
Isometrie heeft geen verkleining zoals perspectief.
Je kunt isometrie herkennen doordat de afstanden tussen punten hetzelfde blijven. Als je een driehoek hebt en je verplaatst hem, dan blijven de lengtes van de zijden van de driehoek hetzelfde, en de hoeken veranderen ook niet.
Bekende games die in isometrie zijn gemaakt, zijn Hay-day en Mindcraft.
Studenten kunnen isometrie toepassen op geometrische figuren. Isometrie wordt gebruikt in bijvoorbeeld een ontwerp en animatie.
Met isometrie kun je verschillende geometrische figuren en patronen tekenen.
Je kunt een basisvormen zoals een driehoek, vierkant of andere geometrische figuren gebruiken om tot een ontwerp te komen.
Deze opdracht is ter voorbereiding op een ontwerp wat je gaat maken in een volgende les.
Liniaal , 2h grafiet potlood , gum, kleurpotloden. Je tekent isometrie met een hoek van 30 graden op speciaal papier.
Isometrisch papier, ook bekend als isometrisch rasterpapier, is een speciaal type papier met evenwijdige lijnen die onder een hoek van 30 graden zijn geplaatst.
Een vorm, patroon of ontwerp bestaat uit schuine lijnen welke onder een hoek van 30 graden zijn geplaatst op een raster. Hierdoor wordt een illusie van driedimensionale ruimte op een plat vlak gecreëerd.
Stel je voor dat je een vierkant op een vel papier tekent. Als je het vel papier verschuift, draait of spiegelt, blijft het vierkant een vierkant. De lengte van de zijden en de grootte van de hoeken blijven precies hetzelfde.
Kijk eens naar kunstwerken geïnspireerd door M.C. Escher, bekend om zijn gebruik van isometrie om oneindige en onmogelijke figuren te creëren.
Je krijgt van de docent 2 x een a4-papier met een isometrisch raster. Volg de lijnen van het raster voor de horizontale en verticale lijnen. Een lijn kan in isometrie niet letterlijk horizontaal of verticaal lopen!
Je tekent 9 geometrische figuren en kleurt de figuren netjes in met 3 verschillende kleuren. Een kleur die je steeds gebruikt voor de bovenkant, een kleur voor de zijkant en een kleur voor de onderkant. Kleur netjes in zodat je duidelijk het boven-voor- en zijaanzicht ziet.
1. Kleine kubus zo groot als het isometrisch hokje.
2. Kubus van 3 blokjes hoog
3. Piramide
4. Driehoek
5. Doorkijkje
6. Band
7. Ton
8. Kegel
9. Poort
Inleveren:
Alle 9 punten
Let op dat je het rasterpapier goed neerlegt anders teken je alles onder een hoek van 60 graden.
Werk met een liniaal en een 2h potlood , kleur daarna in om het overzicht te bewaren tussen al die lijntjes.
Bekijk de voorbeelden:
https://nl.pinterest.com/joootje62/18-dtt-isometrie/
Bekijk de uitleg-video:
https://youtu.be/9yRr443JZBY?si=C9whBTl-Iz7lz0M2