In de afgelopen lessen heb je basiskennis opgedaan over isometrie en het werken met aquarel ofwel waterverf.
In deze les ga je die kennis combineren.
Je gaat een illustratie maken in isometrie en die uitwerken in aquarel en (aquarel)kleurpotlood.
Onderwerp: een eiland, architectuur, levels van een game.
Het doel van isometrische tekeningen is om driedimensionale objecten op een tweedimensionaal vlak weer te geven zonder perspectief.
Je gaat je illustratie uitwerken in aquarel ofwel waterverf.
Een uitwerking van een illustratie in aquarel kan een prachtig en gedetailleerd kunstwerk opleveren, waarbij de transparantie van aquarelverf worden benut.
A3 Papier, a3 isometrisch papier, liniaal, aquarelverf, penselen van verschillende grootte, een palet, 2H potlood, kleurpotlood, gum,
crepe-tape, beker voor water en keukenpapier.
Isometrische tekeningen zijn nuttig in handleidingen, instructiegidsen en technische documenten omdat ze driedimensionale objecten eenvoudig en begrijpelijk weergeven.
In architectuur, stedenbouw en industrieel ontwerp helpen isometrische tekeningen bij het visualiseren van ontwerpen.
Ze worden ook gebruikt in de ontwikkeling van videogames en grafische ontwerpen .
Pixel Art: Veel klassieke en moderne videogames, zoals "SimCity" en "Monument Valley", gebruiken isometrische pixel art om een 3D-wereld te creëren op een 2D-scherm.
Game Levels: Ontwerpen van spelomgevingen en levels in een isometrisch raster geven spelers een duidelijk overzicht van de ruimte en objecten.
Infographics: Isometrische illustraties worden vaak gebruikt in infographics om complexe gegevens en concepten op een visueel aantrekkelijke en begrijpelijke manier weer te geven.
1Maak een ontwerp van een eiland, architectuur, levels van een game.
Een ander idee? bespreek het met je docent.
Maak een ontwerp op het isometrische raster papier, let op dat je onder 30 graden tekent.
Gebruik a3 formaat.
Trek je ontwerp over op tekenpapier, het best met kleurpotlood want je gaat het inwerken met waterverf.
Zet eerst een dunne en licht laag op, laat drogen.
Werk in lagen, heb geduld bij het drogen.
Voeg details toe, eventueel kleurpotlood toe. Misschien fineliner.
Fotografeer de tussenstappen.
9Zet je voortgang op teams.
Beoordeling
Nette presentatie
In de les gewerkt aan de opdracht
Opdracht ingeleverd op teams
Meerdere voortgang foto’s, schets en uitwerking
SimCity (1989): Een klassiek voorbeeld van een videogame die gebruik maakt van isometrische projectie voor het ontwerpen van steden en infrastructuren.
Monument Valley: Een puzzelspel dat bekend staat om zijn prachtige isometrische kunst en optische illusies.
Kijk voor inspiratie
Pinterest https://nl.pinterest.com/joootje62/18-dtt-isometrie/