Er zijn zoveel verschillende logo’s in zoveel verschillende stijlen. Hoe geef je de perfecte stijl aan je logo?
kijken naar logo’s
leren combineren van tekst en beeld
logo in verschillende stijlen kunnen zetten
Indesign
computer
tekenpapier
liniaal
potlood
computer
Illustrator
individueel.
Logo’s zijn overal, je vindt ze op kleding, producten, winkels, gadgets, maar ook op briefpapier van instellingen en bedrijven. Logo’s die we vaak zien, herkennen we heel makkelijk en lijken soms niet eens meer op te vallen. We zijn er al zo aan gewend, dat ze bijna als vanzelfsprekend worden ervaren. Toch zijn ze niet zomaar ontstaan, er zit een bewuste bedoeling achter, en dat kun je vaak al aan het ontwerp zien.
Wat kun je allemaal aan het logo zien? Kies een logo dat je kent, bekijk het eens goed en noem ten minste 3 aspecten die kenmerkend zijn voor een goed logo. Denk ook eens na over de functie: waar is een logo eigenlijk voor? Met welk doel worden ze gebruikt?
We snappen nu al beter wat een logo is, zodat we de volgende stap kunnen maken: we gaan logo’s eens vergelijken. Omdat er zoveel logo’s zijn, gaan we eens kijken naar de stijlen.
Opdracht A Onderzoek
Verzamel verschillende logo’s en plaats die in vier vakken in de volgende thema's: goedkoop, zakelijk, chique en sportief
Indesign, 2 pagina's, formaat A4.
Op de eerste pagina komt je vooronderzoek. Zorg ervoor dat in elk vakje ongeveer 10 logo's per vakje staan.
Als je de verzameling hebt, kun je ze gaan vergelijken: wat kun je zeggen over de stijlkenmerken? Kijk hierbij naar (1) de vormen van het logo, (2) de kleuren en (3) de gekozen typografie
Vergelijk je uitkomsten met die van klasgenoten, en kijk of we tot gezamenlijke inzichten kunnen komen.
Opdracht B Logo's ontwerp
Met deze nieuwe inzichten gaan we nu zelf een logo ontwerpen voor een product of bedrijf dat je zelf kiest, en wel in de 4 verschillende stijlen: goedkoop, zakelijk, chique en sportief
Stap 1
Denk even na over wat voor product of firma het zou kunnen zijn (candybar, kledingmerk, sportdrank, koeriersbedrijf, uitzendbureau, festival etc.) en kies een leuke en pakkende naam voor dat product of bedrijf.
Stap 2
Maak eerst enkele schetsen voor de globale vorm en werk die vervolgens uit op de computer. Logo’s worden vrijwel altijd in Illustrator (vectoren) uitgewerkt, dus dat programma gaan wij nu ook gebruiken.
Stap 3
Maak 4 logo’s, houd de naam hetzelfde en verander telkens vorm, kleur en typografie. Maak de verschillen lekker groot, dan zie je het effect beter. Zo ontstaan 4 verschillende stijlen van hetzelfde logo.
Stap 4
Plaats je logo’s op een nieuwe pagina, op dezelfde manier in het schema van je vooronderzoek, en maak van deze 2 pagina’s een PDF. Zorg ervoor dat je naam en klasnummer in het document staan. Stuur het resultaat naar de docent, ter beoordeling.
Inleveren:
pdf met 2 pagina's vooronderzoek
logo uitgewerkt in 4 stijlen
Omschrijf handige tips en bronnen die studenten kunnen helpen bij het uitvoeren van de opdracht.